srijeda, 9. listopada 2019.

Istarska Atlantida

Pred Rovinjem nalazi se niz manjih otoka: Sveti Andrija (Crveni otok), Sveta Katarina, Pirusi, Dvije sestrice, otočić Sedam dlaka, Sveti Ivan... Legenda kaže da je, negdje u 6. ili 7. stoljeću, uslijed jakog potresa nestao cijeli jedan poluotok na kojem se nalazio grad Cissa. Pretpostavlja se da je zbog siline potresa grad naglo potonuo. I dok su pojedini dijelovi poluotoka danas pod morem, dio kopna ostao je vidljiv i danas, a to su upravo ovi mali otoci kod Rovinja. Cissu spominje Plinije Stariji (1.st.n.e.), spominju ju i sinodski spisi iz 6.i 9.st.n.e. Zna se da je grad bio poznat po proizvodnji boja. Pretpostavlja se da je danas grad u morskim dubinama negdje kraj otočića Sveti Ivan. 

Za vrijeme vladavine Franje Josipa, 1890. godine, na ovu je lokaciju poslan brod Laudon s ciljem ispitivanja vjerodostojnosti ovih priča. Ronilačku opremu ovog doba možemo samo zamisliti. Rubni dio Cisse ronilac je pratio u dužini od 30 metara, koliko je uostalom najduže i mogao zbog tadašnje opreme. Opisao je svoj boravak pod morem ovako: „Tek što sam se spustio u dubinu mora, stigao sam do mjesta prekrivena ostacima zidova što su me, pošto sam ih proučio, uvjerili da se radi o zanatskoj konstrukciji. Ja, jer sam zidar, mogao sam utvrditi i tragove žbuke. Nastavljajući uviđaj okolnog podmorja, zapazio sam u produžetku red zidova i prostore kojim su prolazile ceste.“ O postojanju Cisse postoje mnoge legende, iako  njezino postojanje nije nikada dokazano. Ono što je definitivno istina je da se u morskim mrežama ribara na ovom području znalo naći ostataka amfora, cigli, četvrtastog kamenja. Naravno, novija mišljenja ronioca potpuno su drugačija u odnosu na ovo iz 1890. godine.

Nema komentara:

Objavi komentar