U svojoj je povijesti Pula doživjela niz uspona i padova; od sjajne antičke faze, preko uspavane mletačke faze i postupnog propadanja Pule do novog uzleta u doba Austro – Ugarske. Pred pad Mletačke Republike, Pula je imala samo 600 stanovnika, bila je puna malarije, ruševina i korova. Podaci iz 1840. govore o 1.074 stanovnika i 214 kuća, od čega je dio bio u ruševnom stanju. Odluka o početku gradnje brodogradilišta donesena je 1834. godine. Giovanni Casoni s grupom stručnjaka tada je započeo raditi na nacrtima, a prvi konkretni radovi započeli su 1846. kada su izgrađena tri vojna skladišta.
Definitivan uzlet započinje s odlukom da Pula postane glavna vojna luka Austro Ugarske. H.B. Dahlerup, inače Danac, nakon posjeta Rijeci, Bakru, Kraljevici, Crikvenici, Zadru i Šibeniku odabrao je Pulu kao najbolju lokaciju za ratnu luku. Godine 1850. otkupljen je od privatnih vlasnika iz Premanture otočić Uljanik, koji je postao i jezgra, ali i simbol, brodogradilišta. Uljanik je dobio ime po stablima maslina koje su rasle na otočiću, a ime Uljanik postalo je i naziv brodogradilišta. Dana 09. prosinca 1856. kamen temeljac položio je car Franjo Josip I koji je s tim ciljem posjetio Pulu sa caricom Elizabetom (popularna Sisi). Ovim je datumom određena daljnja povijest Pule, kao što je to bio i datum poraza opozicije koja se zalagala za luku u Trstu. Čak ni epidemija kolere 1855. godine nije zaustavila rast Pule. Već 1857., samo godinu dana nakon polaganja kamena temeljca, Pula je imala 8.551 stanovnika, a 1867. u gradu je živjelo 17.303 stanovnika. Prvi izgrađen brod bio je brod Kaiser, drveni jedrenjak s parnim strojem (1858.).
Nema komentara:
Objavi komentar