Prva utrka na području Opatije održala se 22. rujna
1929. Start utrke je bio u Matuljima, a utrka je završavala na Učki, ispred
tadašnjeg Planinarskog doma vojvotkinje od Aoste. Utrci je prethodilo niz
događanja, Opatija je bila puna posjetioca koji su htjeli vidjeti ovo čudo. Utrka se preselila na cestu na Preluku 1939. godine.
Staza se službeno zvala I. Circuito del Carnaro. Staza je bila duga 6 km i bodovala
se za talijansko prvenstvo klase 3,5-litrenih automobila. Na utrku se prijavilo
dvanaest vozača, no došlo ih je osam, svi s bolidima Maserati-a. Nakon 25 krugova pobjednik
je bio Luigi Villoresi. Iste godine (1939.) poginuo je Luigi-ev brat Emilio
testirajući bolid Alfa Romeo na stazi u Monzi. Auto moto sport u Opatiji ponovno je oživio nakon 2.
svjetskog rata, zahvaljujući mehaničaru Dante Saletniku koji je okupio niz zaljubljenika
u automobile i brzinu.
Na Preluku se 01. rujna 1946. održala utrka za prvenstvo
Hrvatske. Iduće godine, 14. rujna 1947., utrka je uvrštena u prvenstvo
Jugoslavije. Tri godine kasnije, 15. lipnja 1950. održala se prva međunarodna
utrka „Nagrada Jadrana“. Ubrzo je promijenjen naziv u „Velika nagrada
Jugoslavije“ i trka je uvrštena u svjetska natjecanja. Nakon bolida, na Preluk su stigli i motociklisti. Na žalost, opasna cesta i sve brži motori nisu bili
savršena kombinacija. Sve veće brzine, veliki zavoji, nezaštićenost staze
doveli su do niza nesreća i Preluk je postao jedna od najopasnijih motorističkih
trka. Godine 1973. nekoliko momčadi namjerno je bojkotiralo utrku. Definitivan
kraj utrka bio je 1977. godine. Prije posljednje trke organizator je dobio
ultimatum od Međunarodne federacije da hitno poveća sigurnost utrke. Utrka je
održana, a rezultat je bio strašan. Dana 19.06.1977. u utrci je stradao Ulrich
Graf koji je ubrzo umro u bolnici. Zatim je doživio nesreću Giovanni Ziggiotto
koji je umro u riječkoj bolnici 29.06.1977. Fotografiju utrke na Preluku preuzela sam sa stranica formula1-dictionary, dok sam većinom koristila podatke objavljene u Jutarnjem listu (Vremeplov: 80 godina Preluka - Od nekad slavne staze do danas je ostao samo asfalt, Marijan Projić).
Prva utrka na području Opatije održala se 22. rujna 1929. Start utrke je bio u Matuljima, a utrka je završavala na Učki, ispred tadašnjeg Planinarskog doma vojvotkinje od Aoste. Utrci je prethodilo niz događanja, Opatija je bila puna posjetioca koji su htjeli vidjeti ovo čudo. Utrka se preselila na cestu na Preluku 1939. godine. Staza se službeno zvala I. Circuito del Carnaro. Staza je bila duga 6 km i bodovala se za talijansko prvenstvo klase 3,5-litrenih automobila. Na utrku se prijavilo dvanaest vozača, no došlo ih je osam, svi s bolidima Maserati-a. Nakon 25 krugova pobjednik je bio Luigi Villoresi. Iste godine (1939.) poginuo je Luigi-ev brat Emilio testirajući bolid Alfa Romeo na stazi u Monzi. Auto moto sport u Opatiji ponovno je oživio nakon 2. svjetskog rata, zahvaljujući mehaničaru Dante Saletniku koji je okupio niz zaljubljenika u automobile i brzinu.
Na Preluku se 01. rujna 1946. održala utrka za prvenstvo Hrvatske. Iduće godine, 14. rujna 1947., utrka je uvrštena u prvenstvo Jugoslavije. Tri godine kasnije, 15. lipnja 1950. održala se prva međunarodna utrka „Nagrada Jadrana“. Ubrzo je promijenjen naziv u „Velika nagrada Jugoslavije“ i trka je uvrštena u svjetska natjecanja. Nakon bolida, na Preluk su stigli i motociklisti. Na žalost, opasna cesta i sve brži motori nisu bili savršena kombinacija. Sve veće brzine, veliki zavoji, nezaštićenost staze doveli su do niza nesreća i Preluk je postao jedna od najopasnijih motorističkih trka. Godine 1973. nekoliko momčadi namjerno je bojkotiralo utrku. Definitivan kraj utrka bio je 1977. godine. Prije posljednje trke organizator je dobio ultimatum od Međunarodne federacije da hitno poveća sigurnost utrke. Utrka je održana, a rezultat je bio strašan. Dana 19.06.1977. u utrci je stradao Ulrich Graf koji je ubrzo umro u bolnici. Zatim je doživio nesreću Giovanni Ziggiotto koji je umro u riječkoj bolnici 29.06.1977. Fotografiju utrke na Preluku preuzela sam sa stranica formula1-dictionary, dok sam većinom koristila podatke objavljene u Jutarnjem listu (Vremeplov: 80 godina Preluka - Od nekad slavne staze do danas je ostao samo asfalt, Marijan Projić).
Nema komentara:
Objavi komentar