srijeda, 4. studenoga 2020.

Pula – podzemni tuneli Zerostrasse

Ispod Pule nalazi se četrdesetak kilometara podzemnih tunela. Kada je Austrija proglasila Pulu austrijskom glavnom ratnom lukom, Pula se započela ubrzano razvijati. Tada su se gradili i luka i sustavi obrane, novi kvartovi s vilama i stambenim zgradama. Kada je započeo Prvi svjetski rat, broj vojnika u Puli s 15.000 bio je povećan na 33.000 što je tada činilo trećinu stanovnika Pule. Ovo je ujedno razdoblje kada je Pula imala najveći broj stanovnika, nikada poslije nije se dostigao ovakav broj. Paralelno s razvojem grada, Austrija je započela gradnju tunela ispod grada. Tuneli su služili kao skloništa za stanovnike Pule, spremišta za oružje i ostalu vojnu opremu. Nakon Austrije, Istrom je vladala Italija koja je dodatno proširila mrežu tunela pod gradom. Zatim je Pula bila pod Njemačkom i nakon Drugog svjetskog rata pod angloameričkom upravom. 

Dana 15. rujna 1947. Rijeka, Istra, Zadar i Dalmacija priključeni su Hrvatskoj, tada u sastavu Jugoslavije. Tada je jugoslavenska vojska (JNA) obnovila dio tunela, ali su izgrađeni i novi kao i atomska skloništa u koja je moglo stati 6.000 ljudi. U starijim skloništima može stati oko 45.000 ljudi, pa s novosagrađenim skloništima u pulsko „podzemlje“ moglo se skloniti otprilike 50.000 ljudi, svaki stanovnik Pule. Vojska tadašnje države je modernizirala tunele, uvela struju i vodu, u neke su stavljeni agregati. Napravljen je sistem ventilacije. Odlaskom JNA iz Pule 1991. odnesena je iz tunela gotovo sva vojna oprema, a dio tunela bio je miniran. Danas je u Puli dio tunela obnovljen i može se posjetiti. Najpoznatiji tuneli nalaze se ispod mletačke utvrde. U tunele se ulazi kroz četiri glavna ulaza. Ispod mletačkog kaštela nalazi se najveća dvorana do koje se može doći ulaskom kroz sva četiri ulaza. U dijelu tunela sklanjalo se stanovništvo Pule za vrijeme Drugog svjetskog rata kada je Pula bila izložena čestim napadima i bombardiranjima iz zraka. Temperatura u tunelima uglavnom iznosi 14-18 stupnjeva tijekom cijele godine. Visina tunela je do 2,5 m, a širina varira od 3-6 metara.

Nema komentara:

Objavi komentar