Župna crkva Svetog Martina u Svetom Lovreču
Pazenatičkom najveća je ranokršćanska bazilika u Hrvatskoj. Unatoč mnogobrojnim
istraživanjima ni do danas nisu pronađeni odgovori na neka pitanja o njezinoj
prošlosti. Crkva je sagrađena u 11.st. Uvriježeno je mišljenje
da je tada Sveti Lovreč bio u vlasništvu porečkih biskupa te da je
crkva sagrađena po nalogu biskupa. Detaljnija analiza sačuvanih starih
dokumenata u potpunosti ne potvrđuje ovo mišljenje (mada ga posve i ne
demantira), ali otvara i neke druge mogućnosti. Kada je sagrađena, crkva Svetog Martina nalazila se izvan zidina. Unutar zidina tada je postojala znatno manja crkva Svetog Lovre. Zapadno pročelje crkve Svetog Martina (danas je na zapadnom pročelju glavni ulaz u crkvu) potpuno je prianjalo uz gradske zidine. Zbog toga nije bilo moguće poštivati uobičajeno pravilo – sagraditi glavni ulaz na zapadnom pročelju. Nasuprot crkve, ali s unutrašnje strane zidina, nalazila se gradska palača.
Gradska palača danas više ne postoji. Srušena je 1836. pa je
tada napravljen novi ulaz u crkvu. Interesantan je podatak da je postojala
direktna komunikacija između gradske palače i crkve Svetog Martina. Neke karakteristike crkve Svetog Martina, stil njezinih
fresaka i povezanost crkve s gradskom palačom upućuju na mogućnost da crkva i
utvrđeni gradić tada uopće nisu pripadali porečkim biskupima već nekom moćnom
feudalcu. Možda je to bio grof ili markgrof jer je u 11.st. Istra postala
samostalna markgrofovija. U crkvi su freske iz 11.st. Freske su otkrivene četrdesetih
godina 20.st., a o njima je šezdesetih godina pisao i prof. Fučić. Temeljito su
restaurirane i konzervirane tek 2001. i 2002. Tek nakon restauracije freske se
moglo detaljnije proučiti. Stil kojim su izrađene je samo dijelom bizantski (stil
koji se najčešće povezuje s Venecijom i Akvilejom). Na freskama se prepoznaje i
otonski i postotonski stil, koji su bili češći u sjevernoj Italiji i južnoj
Njemačkoj. Po nekim detaljima mora se priznati da su freske u crkvi Sv. Martina
sličnije freskama u južnoj Njemačkoj, pa je moguće da su freske naslikali
majstori iz južne Njemačke. Ovo bi mogao biti još jedan argument onima koji
misle da je u 11.st. Sveti Lovreč Pazenatički pripadao nekom feudalcu, a ne
porečkim biskupima. Možda će neke odgovore dati najnovija arheološka
istraživanja. Kada sam u svibnju 2021. ponovno posjetila Sveti Lovreč, arheolozi
su radili na Placeti, trgu ispred župne crkve, dakle lokaciji gdje je nekada
postojala gradska palača.
Nema komentara:
Objavi komentar