Stanje u crkvi u 16. st. bilo je poprilično anarhično, a dio klera bio je neobrazovan i nediscipliniran. Kako bi se stanje dovelo u red, pokrenuta je jedna od najvećih reformi. Pokretač reformi bio je Tridentski koncil koji je s prekidima trajao od 1545. do 1563. Provedbu reformi na terenu nadgledali su apostolski vizitatori, koji su zatim podnosili izvještaj o zatečenom stanju. Na područje Istre i Dalmacije, koji su tada bili pod upravom Mletačke Republike, poslan je u vizitaciju Augustin Valier, biskup iz Verone. Vizitacija je bila 1579. i 1580., a zapisnik s vizitacije čuva se u Vatikanu. Zapisnik je nevjerojatno detaljan, spominje ljude, običaje… Moram priznati da je meni ovo izuzetno zabavno štivo i na blogu će biti više izvještaja s vizitacija.
Citiram poglavlje iz knjige "Iz istarske spomeničke baštine" (Branko Fučić): "Više od 50% klera u Tršćanskoj biskupiji, osobito na Buzeštini, počevši od tršćanskih, miljskih i umaških kanonika do župnika, kurata i kapelana na selu i ladanju, žive javno i trajno s nezakonitim ženama, a te Fumice, Agnije, Katarine, Paskve i Urse, žene iz puka drže im kućanstva i u župnim kućama rađaju im brojnu djecu. Jedan od svećenika, ročki župnik Juretić, ima ih desetero. Crvenobradi Juraj Bojac, kapelan u Buzetu, "persona ignorantissima" (veliki neznalica) sin je svećenika i u Buzetu obavlja istu službu koju je obnašao i njegov otac, "prete Moro". I Mihovil Mizarić, svećenik u Zrenju, sin je popa Nikole Mizarića, zrenjskog župnika i nasljednik njegove službe. Svećenik Juraj Badovinić na službi u Sovinjaku šalje desetogodišnjeg sina da uči u Roču, naravno za popa – glagoljaša. Pop Karinović u Materadi ima dva sina s kojima zajedno živi. Jedan je od njih oženjen, drugi je zaređeni đakon koji ocu ministrira kod mise, što vizitator najstrože zabranjuje."
Nema komentara:
Objavi komentar