nedjelja, 3. svibnja 2020.

Titanic i Carpathia

Brod Titanic je porinut u more 31. svibnja 1911., ali je prvo putovanje započelo tek 10. travnja 1912. Eliti koja je na prvom putovanju bila smještena u prvom razredu svi su zavidjeli. O Titanicu se pisalo i govorilo dok se gradio, kada je porinut u more, a prilikom polaska na prvu plovidbu nalazio se gotovo na svim naslovnicama novina. Mnogi su došli u luku na svečani ispraćaj diveći se raskošnom divu, zavideći svima koji su se ukrcavali na brod, pa i putnicima koji su imali kartu za najniži razred. Nitko nije slutio da će za samo par dana doći do tragedije. Do tragedije je došlo noću između 14. i 15. travnja. Smrt u morskim dubinama zatekla je te noći čak 1.495 ljudi, putnika i članova posade. Na Titanicu se nalazilo 30 putnika s područja današnje Hrvatske, a spašeno ih je samo troje. Većinom su to bili ljudi koji su odlazili zaraditi u Ameriku da bi prehranili svoje obitelji pa su bili u trećem razredu koji je imao i najmanje šanse za ukrcaj na nedovoljnom broju čamaca za spašavanje. Hrvatski „dio priče“ o Titanicu ovime ne prestaje. 

Brod Carpathia (na fotografiji) spasio je veliki broj ljudi s Titanica. Carpathia je bila puno manji brod od Titanica, neusporedivo skromniji brod konkurentske kompanije, a na njemu je bilo tristo članova posade. Brod je plovio na liniji New York – Rijeka, a uplovljavao je i u druge mediteranske luke. I ovim brodom su naši ljudi odlazili u potragu za boljim životom. Carpathia je isplovila iz New York-a 11. travnja 1912. Plovidba je bila uobičajena sve do 15. travnja kada su, dvadesetak minuta nakon ponoći, uhvatili poziv za pomoć kojeg je Titanic uputio brodu „Olympic“ iste kompanije. Poziv na Carpathii je čuo Harold Cottam, radiotelegrafist. Mada se nisu nalazili najbliže Titanicu, Arthur Rostron, kapetan Carpathie, učinio je nemoguće. Probudivši sve članove posade brzinom gotovo nezamislivom za poprilično sporu Carpathiu krenuo je prema Titanicu. Kako bi brod bio što brži, sva para je bila usmjerena na pokretanje motora pa su iskopčali grijanje broda i grijanje vode. Na ovaj su način postigli brzinu koju nikada niti jedan brod ove klase nije nikada postigao. Do mjesta potonuća Titanica stigli su u 4.10. ujutro i 4 su sata spašavali ljude iz čamaca za spašavanje te one koji su plutali među santama leda. Ukupno su spasili 716 ljudi. Četvero je umrlo slijedećih dana od posljedica smrzavanja. Nakon 4 sata borbe za svaki život koju je vodila posada Carpathie, na mjesto nesreće došlo je još nekoliko brodova. Kapetan je zatim okrenuo Carpathiu natrag, prema New Yorku gdje je stigao 18. travnja. Kapetan, sva posada i sam brod Carpathia dočekani su kao heroji. Obnovivši zalihe Carpathia je krenula natrag prema Rijeci već 20. travnja. U koju god luku su uplovili i koji god brod su sreli, svi su znali za hrabar čin posade Carpathie. Carpathia je stigla u riječku luku 5. svibnja. Luka je bila prepuna Riječana koji su došli pozdraviti junake. Od 300 članova posade na Carpathii, 56 članova posade bilo je iz Istre i Primorja. 

Nema komentara:

Objavi komentar