Dio priča o otoku Krku koje nećete pronaći u
turističkim vodičima možete pročitati u knjizi „Izumrla naselja i napuštene
građevine otoka Krka“ (Alan Žic – Teklin). Knjiga je objavljena i na engleskom
i njemačkom jeziku, a u njoj sam pronašla priču o Kambunu. Ruševine Kambuna, jednog od napuštenih sela na otoku
Krku, nalaze se blizu Linardića (zapadni dio otoka). Ako je u sačuvanim pričama
o Kambunu i trunčica istine, tada je Kambun definitivno bio najluđe selo na Krku
u srednjem vijeku. Priče o Kambunu su priče o lopovima, oholim bogatašima, vinu
koje teče u potocima, crnoj magiji, mučenju zatvorenika vrućinom, nošenju
čarapa različitih boja. Kambun je bilo vrlo staro selo jer se obližnja kapela
svetog Ksista (svetog Šesta) spominje već u 13.st. Do danas su sačuvane samo
ruševine nekoliko seoskih kuća i ruševine ove kapele. Najveću kuću u Kambunu zvali su Polača (fotografija Polače preuzeta je s "Konačno otkriven Krk (Facebook)).
To je bila jedna čudna kuća, veća od drugih u selu, a oko Polače je bio visok
zid. Do danas kolaju priče da su Polačari (tako su ljudi zvali vlasnike Polače)
bili bogati i oholi ljudi. Imali su podrume pune bačvi s vinom. Čak postoji
priča da su jednom popucali obruči na bačvama pa je vino teklo iz Kambuna sve
do mora. Kada bi Polačari odlazili u crkvu išli bi u koloni, a načelu kolone bi
bio svirač sopela. U Polači je jedna mala podzemna prostorija u koju vodi otvor
kroz koji se jedva možete provući. Vjeruje se da je to bio zatvor, samica u
kojem su Polačari mučili zatvorenike vrućinom. Nakon što bi zapalili vatru, u ovoj
minijaturnoj prostoriji temperatura bi postala nesnošljiva.
Krajem 16. i početkom 17.st. u izvještajima s
vizitacija vizitatori su spominjali vješticu iz Kambuna koja je liječila djecu.
Na liječenje su dolazili ljudi s cijelog otoka. Revoltiran time, župnik u
Dobrinju zabranio je ulazak u crkvu svima onima za koje je znao da su bili u
Kambunu kod vještice. Možda je žena doista prakticirala crnu magiju, a možda je
bila samo iskusna travarka, za crkvu je razlika bila nebitna. Zahvaljujući sačuvanim dokumentima, zna se da su se
u Kambun u jednoj fazi naselili Rumunji (dio Rumunja naselio se i u Istru). Za Rumunje
na Krku pričalo se da su bili oholi, ali i da su se, u odnosu na stanovnike
Krka, drugačije odijevali. Na jednoj nozi imali bi čarapu jedne boje, a na
drugoj čarapu druge boje. Priče o nošenju čarapa različitih boja pojavljuju se
na još nekim dijelovima otoka Krka. Neki misle da su se raznobojne čarape nosile
kao zaštita od uroka. Za Kambun je vezana i priča o lopovu koji je pljačkao
stoku. U pljačku bi odlazio s konjem. Nakon pljačke raskomadao bi ukradenu
životinju, komade stavio na konja koji bi se potom sam vratio kući u Kambun.
Lopov bi se vraćao kući drugim putem, da ga nitko ne uhvati s ukradenim mesom. Kada
su ga prvi puta uhvatili u krađi, za kaznu su mu odrezali dugu kosu. Ova
lekcija očito nije imala željeni učinak jer je ubrzo ponovno uhvaćen u krađi.
Tada se konj nije vratio kući u Kambun s komadima mesa, nego s lopovom
razrezanim na komade. Dodamo li svemu
tome da u Kambunu postoji i kuća s puškarnicom u zidu, nekako imamo
dojam da je Kambun bio savršeno mjesto za – zaobilaziti ga u širokom luku.
Nema komentara:
Objavi komentar