subota, 3. veljače 2024.

Parenzana – nesreće na pruzi

Naravno, uskotračnu željezničku prugu Parenzanu već sam spomenula na blogu. Kada je počela gradnja pruge, njezina trasa se nalazila u jednoj državi, u Austro-Ugarskoj. Danas se trasa nekadašnje pruge nalazi u tri države: trinaest kilometara u Italiji, tridesetak u Sloveniji i skoro osamdeset kilometara u Hrvatskoj. Pruga je povezivala Trst i Poreč. Stanica u Poreču nije trebala biti posljednja, planirao se produžetak pruge do Kanfanara. Izbijanje Prvog svjetskog rata te zatim raspad Austro-Ugarske spriječili su realizaciju ovog plana. Pruga se, upravo zbog Kanfanara, skraćeno zvala i TPC (Trieste-Parenzo-Canfanaro). Njezino ime Parenzana znači „Porečanka“. Na strmim dionicama vlak je vozio toliko sporo da bi ponekad za vrijeme vožnje putnici izašli iz vlaka, prošetali uz gmižući vlak da malo „protegnu noge“ i zatim se vratili u vlak. Gradnja trase od Trsta prema Buju započela je u svibnju 1900., a drugi dio pruge, onaj do Poreča, počeo se graditi početkom 1901. godine. 

Na trasi pruge sagrađeno je devet tunela, najduži tunel dugačak je 222 metra. Osim tunela, na trasi je sagrađeno jedanaest mostova i šest vijadukata. Mada se prilikom gradnje velika pažnja posvećivala sigurnosti ipak je kratko postojanje Parenzane obilježilo nekoliko nesreća. Dana 31. ožujka 1910. jaka bura prevrnula je vlak kod Milja (Slovenija). Po podacima iz Istarske enciklopedije, tada je poginulo petero ljudi, a ranjeno je petnaest osoba. Tek nakon toga na najizloženijim mjestima sagrađeni su burobrani. Dana 22. lipnja 1917. došlo je do nesreće na dionici između Tribana i Grožnjana koju su najvjerojatnije namjerno izazvali ruski ratni zarobljenici koji su bili primorani raditi na održavanju pruge. Tada se prugom kretao vojni transport. U nesreći su poginula oba strojovođe. Dana 24. svibnja 1923. na strmoj dionici pruge između Livada i Oprtlja došlo je do nesreće. Uzrok nesreće bilo je prebrzo kretanje vlaka za ovako strmu dionicu i tada je poginuo strojovođa. Zadnja nesreća na pruzi desila se 12. prosinca 1934. Nesreću je izazvao odron zemlje kod Kostanjice pa se vlak survao s tračnica u dolinu. Srećom, tada nije bilo ljudskih žrtava. Vlak je posljednji put prošao Parenzanom 31. kolovoza 1935.

Nema komentara:

Objavi komentar